#blog
Marketing vs. Communicatie
De termen ‘marketing’ en ‘communicatie’ worden vaak door elkaar gebruikt. Toch zijn het twee verschillende disciplines die elkaar aanvullen en versterken. Maar wat maakt marketing anders dan communicatie, en hoe werken ze samen?
Marketing
Marketing richt zich op het promoten en verkopen van jouw producten of diensten. Het gaat erom dat klanten jouw bedrijf zien, begrijpen wat je aanbiedt en gemotiveerd worden om te kopen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Socialmedia-campagnes
- Google-advertenties
- E-mailcampagnes
- Flyers of gadgets uitdelen op evenementen
Communicatie
Communicatie gaat veel meer over hoe jij jouw organisatie presenteert en hoe jij jouw boodschap overbrengt op jouw doelgroep. Of dit nu je klant, medewerker of een andere relatie is. De nadruk ligt hierbij dus echt op je uitstraling en de merkbeleving van je doelgroep en hoe jij relaties opbouwt. Een aantal voorbeelden:
- De ‘Over ons”-pagina op je website
- Een magazine van je organisatie
- De tone of voice in je socialmediaposts
Een goed product of een sterke dienst kan niet zonder een krachtig verhaal. En een goed verhaal heeft baat bij slimme marketing. Als je beide goed inzet kun je je merk versterken en een band opbouwen met je klanten, medewerkers en andere relaties.
Om deze reden denk ik dat het verstandig is om een marketing- en communicatieplan te combineren en zo één gebundeld plan te ontwikkelen.
Hulp nodig bij het opstellen van een marketingcommunicatieplan?